Lentokoneita Kemin taivaalla

Kuva on vierailulta 24.10.1923, jolloin Hahtisaaren rantaan laskeutui kaksi ponttoonikonetta, I.V.I. A 22 Hansa 4E17 ja 4E18.
Kuva on vierailulta 24.10.1923, jolloin Hahtisaaren rantaan laskeutui kaksi ponttoonikonetta, I.V.I. A 22 Hansa 4E17 ja 4E18.

Teksti: Timo Hietala Kuvat: Kemin historiallinen museo

Nyt kun Kemin lentokenttä toimii Oulun lentokentän tuuraajana ja Kemin taivalla lentelee tavallista enemmän koneita, lienee lentäminen ajankohtainen aihe ottaa esille. Ensimmäisen kerran lentokoneen mainitaan lentäneen Kemin kaupungin ylitse vuonna 1918. Lentokoneen saapumista ja Kemiin laskeutumista saatiin odottaa vuoteen 1923.

Asialla oli tuolloin kemiläissyntyinen lentäjä, Lapin ensimmäinen sotilaslentäjä, tuolloinen luutnantti Edvin Granroth (myöh. Karrus, s. 1896). Hänen isänsä oli Aappo Granroth, joka oli tullivartijana Kemissä. Aappo Granroth oli tullilaitoksen palveluksessa aina vuoteen 1941, jolloin jäi eläkkeelle. Koulut käytyään Granroth kouluttautui lentäjäksi. Kerrotaan, että Karrus innostui lentämisestä ja lennokkien rakentamisesta jo vuonna 1909 Bleriotin lennettyä kanaalin ylitse. Hän rakensi ensimmäsen lennokkinsa Kyläkirjaston Kuvalehden julkaiseman kuvan mukaan. Karruksen kerrotaan lyöneen vuonna 1913 erään koulutoverinsa kanssa vedon, että kymmenen vuoden kuluttua hän tulee lentämällä Kemiin.

Karrus lensikin Kemiin ensimmäisen kerran lentokoneella vuonna 24.10.1923. Tullessaan Kemiin hän laskeutui ponttonikoneella Hahtisaaren rantaan, entinen Kemin Saunayhtiön saunan paikkeille, jossa oli tuolloin Kemin Lohi Oy:n lohensuolaamo. Kerrotaan, että Granroth vei käynnillään edellä mainitun koulutoverinsa lentämään. Hahtisaaren rantaan laskeutui tuolloin myös toinen kone, jota lensi luutnantti Hämäläinen. Hahtisaaren ranta oli muidenkin Kemiin laskeutuneiden koneiden satamana, olivatpa alla sitten kellukkeet tai sukset. Koneita saatiinkin 1920-luvulla Hahtisaaressa nähdä liki vuosittain.

Karrus valittiin Pohjolan suojeluskuntapiirin toiseksi sotilasohjaajaksi maaliskuussa 1924. Hän suunnitteli myös lennokkimalleja mm. Itikan vuonna 1928. Karrus toimitti Siivet - Vingen -lehteä yhdessä Kai Finellin ja Arvo Äärin kanssa. Karrus nimitettiin 1936 siviili-ilmailun tarkastajaksi. Hän johti ilmamajakoiden, ns. Karruksen majakoiden, rakentamista 1936-1937. Kemin Tervaharjun Suomen sodan muistopatsas vuodelta 1939 on Karruksen suunnittelema. Majuri Karrus kuoli Kemin sotilassairaalassa Sallassa saamiinsa vammoihin 1941.

Ensimmäiset oikeat ilmavalokuvat Kemistä otettiin ilmeisesti vuonna 1924. Aikaisemmat Kemin "ilmakuvat" on otettu Puistopaviljongin katolta tai kirkontornista. Kemi piirtyi lentokoneesta kuvattuihin valokuviin yhä kevätjäiden ympäröimänä. Karjalahti ja meri ovat vielä jään peittämiä. Kemi oli tuolloin matala puukaupunki, vailla kaupungintalon tornia ja korkeita kivirakennuksia. Kirkon torni kohoaa tuttuna keskellä Sauvosaarta. Möllärin möljä piirtyy etelärannalla pitkänä mustana viivana valkoisen jään keskellä. Veljekset Karhumäki Oy kuvasi Kemiäkin ahkerasti 1930-luvulta lähtien.

Kemin Ilmailukerho perustettiin vuonna 1937, mutta sen toiminnan lakkautti valvontakomissio. Uudelleen kerho, nyt nimellä Pohjolan Liitäjät, perustettiin vuonna 1947. Kerho järjesti yhdessä Suomen Ilmailuliiton kanssa 1950-luvulla ilmailunäytöksiä, joissa kemiläiset saivat mahdollisuuden itse katsella kotikaupunkiaan yläilmoista. Harvinaista herkkua tuohonkin aikaan.

Kemin lentokenttää suunniteltiin aikoinaan rakennettavaksi Ajoksen saareen, mutta lopulta paikaksi valittiin sen nykyinen sijaintipaikka. Lentokentän rakentamistyöt aloitettiin 1937. Jo syksyllä 1938 lentokenttä täytti II luokan lentokentän vaatimukset, mutta lopullisesti kenttä valmistui vasta 1939. Avajaisia vietettiin 18.6. Ensimmäinen ilma-alus, joka laskeutui Kemin kentälle oli Ilmavoimien Junkers W 34, JU-122. Kone saapui 23.11.1937. Ensimmäinen Kemin lentokentälle laskeutunut liikennekone puolestaan oli Aero Oy:n D.H. 89 Dragon Rapide OH-BLB "Lappi". Ensilento Kemiin saapui 15.6.1939. Saksalaiset lähtiessään räjäyttelivät kentän lähes käyttökelvottomaksi ja tuhosivat rakennukset. Lentoliikenne Kemiin aloitettiin 13.8.1945. Lentoasema toimi aluksi parakissa. Nykyinen asemarakennus saatiin vuonna 1953. Laajennuksia asemarakennukseen tehtiin 1960- ja 1980-luvuilla.

 

Kuvagalleria: 
1924 otettu lentovalokuva Kemistä on lajissaan ensimmäinen.Ensimmäiset Kemissä käyneet lentokoneet 24.10.1923. Vuoden 1927 huhtikuussa Kemiin teki vierailun ilmailuvoimien lentokone.Kemin lentokentällä vuonna 1944 saksalaiset tuhosivat myös lentokoneet, jotka olivat suomalaisten ilmahyökkäyksessä vaurioituneet.