Hautamäki - Havia - Somervuori

Ilari Hautamäki, Sami Havia, Kim Somervuori
Ilari Hautamäki, Sami Havia, Kim Somervuori
1.10.2015 - 15.11.2015

Aineen taidemuseo

HAUTAMÄKI – HAVIA – SOMERVUORI      

Maalauksia
2.10.–15.11.2015            

Hyvä kolmen kopla

Aineen taidemuseon näyttelysyksyn avaa nykymaalarikolmikko; Ilari Hautamäki (s. 1983, Helsinki), Sami Havia (s.1982, Säkylä) ja Kim Somervuori (s.1975, Helsinki). Populaarikulttuuri ja sen alakulttuurien ilmenemismuodot eri aikakausina kuuluvat taiteilijoita yhdistäviin lähtökohtiin. Näitä ovat esimerkiksi tietokonepelit, katutaide, sarjakuvat ja graffitit, mutta yhteistä on myös kiinnostus modernin maalaustaiteen vaikutteisiin ja viittaukset taiteen historiaan. Vastakohtien väliset suhteet nousevat kullakin esiin niin aiheen kuin ilmaisunkin tasolla. Yhtymäkohtien lisäksi taiteilijat ovat toistensa ääripäitä: Hautamäen lavea maalauksellisuus, Somervuoren maalauksen, piirustuksen ja esinetaiteen yhdistävät teokset ja puolivälissä Sami Havia yhdistää terävän piirustuksen ja maalauksen.  Ääripäihin mennään myös ilmaisussa, jossa edustuvat kaaos ja järjestys, kiivaus ja lempeys, rujous ja herttaisuus.

Ilari Hautamäki tutkii aiheen, muodon ja taustan välistä suhdetta ja sen merkitystä. Kumpi on oleellisempi vai ovatko ne tasa-arvoisia ja missä kohtaa tapahtuu eroaminen ja yhdistyminen? Pääkalloaiheesta on kautta taiteen historian tehty tulkintoja, mutta taiteilijaa kiehtoo ennen kaikkea sen visuaalisuus, kuten osoittaa teos Psych Skull (2015, akryyli ja öljy kankaalle). Maalausten aiheena toistuvat orgaaniset, kukkamaiset muodot ja maastokuviot. Hautamäen töissä olennaista ovat myös värit ja sommittelu sekä oikukkaan maalimateriaalin hallittu valutus.

Sami Havian teoksissa tarkasteluetäisyyden muuttaminen muuttaa vaikutelman spontaanista maalauksellisuudesta yksityiskohtaiseen piirrokselliseen tarkkuuteen. Kuvan tekemisen lähtökohtia ovat lapsuuden ja nuoruuden kokemukset populaarikulttuurista; sarjakuva- ja graffititaiteesta. Havian työskentelyä rytmittää musiikki, mutta taustamusiikki voi myös juuttua päähän itsepintaisiksi ajatuksiksi, päähänpinttymiksi, kuten teoksessa Lines, Forms and Earworms (2013, akryyli, muste ja lyijykynä kankaalle).

Kim Somervuoren teoksissa maalaus yhdistyy materiaaliin konkreettisesti ja merkitysten kautta. Teoksissa on maalaamisen ja piirtämisen lisäksi käytetty mm. jätemateriaalia ja käytettyjä esineitä, joiden kautta yhdistyvät katutaiteen ja korkeataiteen traditiot. Teoksia voi lähestyä materiaaliromantiikan kautta ruosteista pintaa ja vettynyttä paperia ihaillen tai sen herättämien ajatusten kautta kulutuskriittisyydestä. Näennäisen raapustelun rinnalle nousee esteettinen eleganssi.

Yhteistyössä kärkeen nousee yhdessä tekemisen hauskuus. Kuvataideakatemian opettajan, taidemaalari Pirkko Rantatorikan mukaan he ovat ”mehevä sekoitus yhdessä”. Näyttelyn avaa Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteen läänintaiteilija Merja Briñón. Taiteilijoiden pyynnöstä näyttelyvieraaksi on kutsuttu Tornion Kivirannalla sijaitsevan vastaanottokeskuksen asiakkaat.

Virpi Kanniainen, amanuenssi, Aineen taidemuseo
virpi.kanniainen@tornio.fi  + 358 50 597 1197