KATSO TOISIN - SE PÅ ETT ANNAT SÄTT

2.6.2017 - 1.10.2017

Aineen taidemuseo

"Siksi toistan vielä kerran normini uudelle sukupolvelle. Ne ovat inhimillisyys, suvaitsevaisuus ja kaunis turhuus." – Mika Waltari

KATSO TOISIN – SE PÅ ETT ANNAT SÄTT                                                     

Katso toisin - näyttelyssä toisin katsomisella tarkoitetaan tapaa nähdä tai ajatella asioita totutusta poikkeavalla tavalla. Näyttely tarjoaa näkökulmia seksuaalisuuteen ja sukupuoleen Aineen taidemuseon kokoelmateosten kautta. Yksilön seksuaalisuudella ja sukupuolella on rajat, joita valvotaan lain, lääketieteen, uskonnon, kulttuuristen tapojen ja normien avulla. Sukupuoleen ja sukupuoliseen suuntautumiseen liittyvät normit ovat erityisen vahvoja ja ne määräävät käsityksiämme, tapaamme nähdä ja tulkita näkemäämme tietyllä tavalla.

Sateenkaarilippu on gay-liikkeen tunnetuin symboli. Sateenkaarilippu heilui ensi kerran San Fransiscossa kesäkuussa 1978 Gay Freedom Day-paraatissa muistutuksena siitä, että homoutta ei tarvitse kätkeä. Sateenkaariaiheita näyttelyssä on mm. Petteri Cederbergiltä, Annikki Luukelalta, Anssi Kasitonnilta ja Raimo Reinikaiselta.

Jaakko Heikkilän Venetsian aatelisista eli patriiseista kertovaa Perheen Loro di Motta talvipuutarhaa (2009, digitaalinen värivedos) voi katsoa monin tavoin toisin; esimerkiksi historiallisena paratiisina tai sen epätodellisena kulissina, toisaalta taas yksinäisyyden ja melankolian kuvauksena. Kulissien takana kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Luonto on asettunut palatsiin kosteuden ja homeen muodossa.

Reidar Särestöniemellä (1925–1981) oli pääasiallisesti kirjeiden kautta ylläpidetty rakkaussuhde runoilija Yrjö Kaijärveen. Rakkaudestaan hän yritti kertoa julkisesti, teostensa kautta. Rakkaus päättyi Kaijärven kuolemaan vuonna 1971 - samana vuonna homoseksuaalisuus poistui Suomen rikoslaista. Sairausluokittelusta homoseksuaalisuus poistettiin vuonna 1981, jolloin Särestöniemi itse kuoli.

Perinteinen kaksijakoinen sukupuolikäsitys on toisille liian ahdas. Suomessa ei toistaiseksi tunnusteta ns. 3. sukupuolta tai muunsukupuolisuutta. Sukupuolen kokeminen voi vaihdella myös elämänvaiheen myötä. Pasi Tammen Disintegration II (1994, öljy kankaalle) kuvaa hajoamista ja pirstoutumista, Anita Jensenin Trans III (1989, polymeerigravyyri) muodonmuutosta.

Sukupuoleen liittyvä, muodin ja pukeutumisen kautta tapahtuva itseilmaisu on vaihdellut suuren vapauden ja ahtaiden rajojen välillä. Maarit Murkan Busines (2007, öljy kankaalle) hahmo on sukupuolineutraali, Valle Rosenbergin teoksissa 1920–luvun moderni naisihanne oli androgyyni.

Englanninkielinen sana queer tarkoitti alun perin jotain kummallista, outoa ja normien vastaista. Nykyisin sanaan sisältyy myös kapinallisuus ja tasapäistämisen vastustaminen. J.A. Juvanin teos Heavy Load (2013, hd video, 16:9, 02:40, loop, sarjasta One-Man Show) yhdistää maaseutuestetiikan taiteilijan glitterkynsiin ja punattuihin huuliin. Traktori edusti taiteilijan lapsuuden Ylitornion maaseutumiljöössä todellista mieheyttä. Traktorin kauhassa teutaroiva taiteilija nostaa mieheyden estetiikan queerin välineeksi. Onko taiteilija heteromieheydelle heavy load, raskas taakka?

Näyttelyn ydin on vapaus; oikeus ja uskallus kunkin määritellä omat rajansa. Avoimesti omasta elämästään ja seksuaalisuudestaan puhuneiden ihmisten esimerkki ja merkitys on ollut tärkeä oman identiteetin etsijöille. Näyttelyssä on esillä taiteilijapariskunta Tove Janssonin (1914–2001) Kukkia, (1941, öljy kankaalle) ja Tuulikki Pietilän (1917–2009) väripuupiirros Toiset maailmat – avaruus vuodelta 1968.

Virpi Kanniainen, amanuenssi, Aineen taidemuseo
virpi.kanniainen@tornio.fi, +358 50 597 1197