Unta ja aikaa – Uusia hankintoja Aineen taidemuseon kokoelmasta

30.11.2021 - 30.1.2022

Aineen taidemuseo

Aineen taidemuseon uusi vaihtuva näyttely Unta ja aikaa esittelee kokoelman uusimpia hankintoja. Viime vuosien aikana karttuneista teoksista nousee esille kaksi toisiaan risteävää polkua, jota myös näyttelyn nimi kuvaa. Teosten maailmoissa liikutaan sekä unien utooppisessa ulottuvuudessa että tiukasti tässä ajassa yhteiskunnan kipupisteitä kommentoiden.

Uni ei ole poissaoloa, vaan toisenlaista läsnäoloa. Toisin katsominen, oleminen ja kokeminen on myös se, mikä kutsuu ihmistä taiteen äärelle. Näyttelykävijän ottaa vastaan Jouko Alapartasen Herääminen. Käsin piirretty animaatio luuppaa kasvoja, jotka näyttävät nukkuvan, mutta hajoavat ja rakentuvat uudelleen kerta toisensa jälkeen. Videoteos muistuttaa yhtä aikaa kuolevaisuudesta ja kuolemattomuudesta. Tiedostamattoman äärellä olevat hahmot sekä unille tunnusomaista surrealismia huokuvat maisemat ja tilat esiintyvät useissa muissakin näyttelyn teoksissa.

Unesta liu’utaan jälleen arkeen ja ajan rattaisiin. Ihminen taiteen aiheena on ajaton, mutta sen esittämisen tavat kertovat omaa tarinaansa vallitsevista olosuhteista. Aurora Reinhardin pronssiveistokseksi patinoitunut barbi-nukke, Pauliina Turakka Purhosen tekstiilistä muovailtu muhkurainen pötköttelijä ja Illusia Juvanin videolla kiviä suustaan sylkevä queer-keho kuljettavat ajatuksia kohti ihmisruumiin erilaisia määrittelytapoja – rajoja ja niiden purkamisia.

Yhteiskunnallinen taide on vahvasti sidoksissa välineeseen. Työmenetelmien valinta ja materiaalin olomuotojen ymmärtäminen ovat osa sekä taiteellista tutkimustyötä että teoksen tulkintaa. Materiaalin hienovarainen ilmaisuvoima tulee esiin erityisesti Sasha Huberin muotokuvasarjassa Shooting Stars. Poliittisen aktivisminsa vuoksi murhattujen ihmisten kuvat muodostuvat niittipyssyllä ammutuista niiteistä. Hopeista valoa aaltoilevan pinnan kauneus tuntuu vaativan hiljentymistä rujon aiheen äärelle.

Huberin teosten lisäksi taiteen globaalit aiheet tulevat lähelle myös esimerkiksi Dzamil Kamangerin maalatuissa kurdihuiveissa sekä Jaanus Samman Hair Sucks -teoksessa, johon on tallennettu Tornion ja Haaparannan välisen rautatiesillan kantaaottavia seinäpiirroksia ja -tekstejä.

Aineen taidemuseon kokoelmat taipuvat moneen. Dekkaritarinan pyörteisiin vievä Ennen yötä Tornio Noir ja kokoelman historiaa valottava Keräilijän Tornio sekä Tornion vastaremontoidussa kaupungintalossa esillä oleva Ajan ja kulttuurin kerroksia saavat nyt rinnalleen nykytaiteen eri muotoja valottavan näyttelyn. Toivomme, että yleisölle voi muodostua elävä suhde myös kokoelman tuoreimpiin tulokkaisiin, jotka täydentävät olemassa olevaa kokonaisuutta ja vievät museon tarinaa uusille urille.

Teoshankinnoista vastaa museon henkilökunnasta koottu kokoelmatoimikunta, jonka työtä ohjaa museon kokoelmapoliittinen ohjelma. Pääasiassa kokoelmat karttuvat näyttelyistä ja taiteilijoiden työhuoneilta tehtyjen hankintojen sekä saatujen lahjoitusten kautta. Unta ja aikaa -näyttelyyn on valittu hankintoja viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja mukana on myös teoksia, jotka eivät ole vielä koskaan aikaisemmin olleet Aineen taidemuseossa esillä. Yhden rajatun teeman sijaan näyttely avaa mahdollisuuden tutkia tässä ajassa tehtyjen teosten välille muodostuvia kytköksiä ja kudelmia. Esillä on sekä hiljaisen hienovaraisia että ensikatsomalta iskuvoimaisia teoksia. Yhtä lailla niissä on taiteen tenhoa – unta ja aikaa.

Mira Kankaanranta: Täältä ei ole paluuta (2020), Kari Södö: Yllä viisauden (2020) & Juhani Linnovaara: Huhtikuu (1985)